-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12204 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

كف زدن در مجالس مولودي و ولادت ائمه اطهار: و مجالس رقص و عروسي چه حكمي دارد؟

كف زدن اگر با طرب و لهو همراه باشد، حرام است و اگر به صورت متعارف باشد و همراه با طرب و لهو نباشد، جايز است. مسجد و مكانهاي ديگر در اين حكم برابرند. بهتر است از كف زدن غير لهوي نيز در جشنهاي مذهبي، خصوصاً در مساجد و حسينيهها اجتناب شود، تا شكوه و قداست اينگونه مجالس و مكانهاي مقدس ضايع نشود. شايسته است در اين مجالس به جاي كف زدن و سوت كشيدن، به ذكر صلوات و تكبير بسنده شود.(مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، سيدمحسن محمودي، انتشارات ناصر، ص 166 ـ 167 / توضيحالمسائل مراجع، بنيهاشمي، دفتر انتشارات اسلامي، ج 2، ص 813.)

خداوند در آية 35 سورة انفال ميفرمايد: كافران مكّه به خاطر كفر و انجام امور لغو و بيهوده مانند سوت كشيدن و كف زدن در پيرامون خانة كعبه، مستحق عذاب الهي شدند.

استنباط حرمت سوتوكف در مساجد و حسينيهها (غير از مسجدالحرام) از اين آيه مشكل است، امّا از اين آيه ميتوان استفاده كرد كه آميختن عبادت و نيايش به امور لغو و بيهوده مانند سوتوكف امري ناروا و نكوهيده است و مكانهاي مقدس و مخصوص عبادت را نبايد به سرگرميها و امور لغو و بيهوده مانند سوت و كف آلوده ساخت.(تفسير راهنما، هاشمي رفسنجاني، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، ج 6، ص 481، با اندكي تصرف.)

قرآن كريم ميفرمايد: وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَـََّئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ; (لقمان، 6) بعضي از مردم سخنان بيهوده را ميخرند تا مردم را از روي ناداني، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهي را به استهزأ و سخريه گيرند، براي آنها عذاب خوار كننده است. يكي از مصاديق لهو الحديث كه حرام است، موسيقي، رقص، و غناست.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 17، ص 20، دارالكتب الاسلامية.) رقص و پايكوبي در مجالس عروسي حرام است; ولي كف زدن به جهت تشويق ديگران و... اشكالي ندارد و در مساجد به خاطر حفظ احترام مساجد، بهتر است كف زده نشود.(ر.ك: استفتأات، امام خميني;، ج 2، ص 15، انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم / توضيح المسائل مراجع، سيدحسن بنيهاشمي خميني، ج 2، ص 810، / استفتأات از حضرت آيت الله خامنهاي (مدظله العالي)، انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزه علميه قم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.